טיפים לשיפור מיומנות ההדרכה באימון אקווה ג'ים
top of page

5 טיפים לשיפור מיומנות ההדרכה באימוני אקווה ג'ים

סיום קורס מדריכים הוא נקודת התחלה של מסע.

מסע של למידה מתמדת, התמקצעות ושיפור מתמיד של מיומנויות ההדרכה.

מדריך בתחילת דרכו - עסוק בעיקר בלהעביר את האימון שהוא הכין: לכתוב מערך, לזכור אותו, ולהעביר את האימון לקבוצת מתאמנים.


ככל שמתרגלים יותר את המיומנות - היא הופכת לקלה יותר. לטבעית יותר.

אותו מדריך מתחיל, שכבר מצליח בקלות לזכור את המערך שהכין יכול להתפנות עכשיו לשיפור מיומנויות הדרכה נוספות:

להסתכל על המתאמנים במים, ולא רק כדי לראות שהם עדיין שם, אלא גם לתקן אותם.

לתקן את היציבה, לדייק את התנועות.


כי אם אני - כמדריכת אקווה ג'ים - לא אתן למתאמנים שלי משוב - אין להם שום דרך לדעת אם הביצוע שלהם נכון או לא.

בשונה מאימונים בסטודיו עם מראות, בו כל אחד יכול להעיף מבט ולראות את היציבה שלו/ שלה, להתייחס להערות של המדריך ולתקן על ידי קבלת משוב מהמראה - במים המתאמנים שלנו מסתמכים אך ורק עלינו - המדריכים- שניתן להם ממשוב.



הדרכת אימוני אקווה ג'ים כרוכה באתגרים שונים מאשר אימון בסטודיו:

האקוסטיקה בבריכה- חלל הבריכה גדול מאוד וכתוצאה מכך המוסיקה הולכת "לאיבוד" ומתפזרת, וגם הנחיות קוליות לא תמיד נשמעות בצורה ברורה.

לאקוסטיקה הגרועה בבריכה מתווסף "רעש לבן" של המים (הרעש של גלישת המים לתעלות הגלישה ורעש המים של שחיינים ששוחים במקביל לאימוני אקווה ג'ים).

בשונה מאימוני סטודיו/ אאוטדור - בהם המדריך יכול לעבור בין המתאמנים ולבצע את התיקונים באופן אישי - באימוני אקווה ג'ים בהם ההדרכה נעשית משפת הבריכה - למדריך אין אפשרות להגיע למתאמנים. אנחנו מסתמכים אך ורק על מיומנויות ההדרכה שלנו כדי לתקן את מה שנדרש.


נכון, זה אתגר.

ויחד עם זאת, ככל שצוברים יותר שעות הדרכה, כל כך מספק להביט לאחור ולראות איזה דרך עברתי מסיום הקורס.

וזה שווה כל רגע!


בין אם אתם מדריכים בתחילת הדרך או מדריכים מנוסים, תמיד יש מה לחדד ולשפר.

תמיד אפשר לדייק עוד קצת.


5 טיפים לשיפור מיומנות ההדרכה באימוני אקווה ג'ים:

  1. הדגמה אחת ברורה וטובה: אנחנו כמדריכים מעבירים את האימון משפת הבריכה. המתאמנים שלנו רואים אותנו בכל רגע נתון (בתנאי שהם מרימים את העיניים מהמים 😉). אין צורך ואין סיבה להדגים את התרגיל שוב ושוב. הדגמה אחת טובה. זה מספיק.

  2. להוסיף להדגמה הטובה דגשים נכונים ובזמן הנכון: לכל תרגיל - יש דגש משלו. תדגישו אותו! אחרת, כל התרגילים יבוצעו באותה צורה, ובאותה עצימות. הדגש ניתן באמצעות מספר מילים בודדות (וכן, אם צריך- להחליש מעט את עוצמת המוסיקה, כך שבעת הצורך המתאמנים יוכלו לשמוע אתכם). כמה מילים במקום ובזמן הנכון - והשינוי שמתקבל באימון - עצום!

  3. אחרי ההדגמה הטובה ודגשים - אתם יכולים להתפנות להסתכל על הביצוע של המתאמנים, ובמידת הצורך - לתקן ולהעיר. לתקן ביצוע של התרגיל, יציבה, קצב ועוד.

  4. תמיד - אבל תמיד לזכור - שהעבודה שלנו היא להעביר אימון. מי שעסוק בלהתאמן בעצמו בזמן שיש מולו קבוצת אנשים שבאים לבריכה להתאמן - לא באמת נמצא שם. הוא לא רואה את המתאמנים, לא יכול לתקן ולתת דגשים. הוא מרוכז כל כולו באימון שלו עצמו. בזמן העבודה - תהיו מרוכזים במתאמנים שלכם. בזמן הפנוי - תתאמנו בעצמכם.

  5. טיפ אחרון למיטיבי לכת: תסריטו את עצמכם מלמדים. ואחרי שסיימתם להסריט, צפו בוידאו בצורה כנה וביקורתית, כדי לחפש ולמצוא את מה שיש לשפר. כי גם אחרי שנים של הדרכה, תמיד יש מה לחדד. אני יודעת כמה זה קשה לחלקנו להסתכל על עצמנו בוידאו. זה יוצר המון מודעות עצמית. אבל דווקא מהמקום הזה של מודעות עצמית, אפשר להגיע לשיפור עצמי. אז למרות הקושי, אחת לכמה זמן הפעילו את המצלמה בזמן האימון. גם אתם וגם המאמנים שלכם תרויחו מזה.

שיפור מיומנות הדרכה היא תהליך.

תהליך לוקח זמן.

המלצתי - להתמקד בכל פעם במיומנות אחת ולדייק אותה. לעשות עבודת עומק.

ובסופו של התהליך- להסתכל בסיפוק על התוצאות.

איך אני נותנת דגשים בכמה מילים?

באיזה שלב אני נותנת את הדגשים? הכל בסרטון - שימו לב לכתוביות... > למידע והרשמה לקורס מדריכי אקווה ג'ים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט בהדרכת ענת גרבר >>


סיימת את קורס הכשרת המדריכים אבל חסרים לך השראה ורעיונות?

למעלה מ-15 שעות של השראה מחכים לך

לך נשאר רק לבחור מה מתאים לך.

המדריך המלא לספורט אקווה ג'ים



bottom of page